کد خبر: 1230620
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
مالیات جزو مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود که سهم بالایی در اداره کشور دارد. کشور‌هایی که به درآمد‌های نفت و گاز دسترسی ندارند، از مالیات به عنوان یک منبع پایدار درآمد برای اداره کشور بهره می‌برند

جوان آنلاین: یک کارشناس امور مالیاتی معتقد است: نفت و گاز جزو سرمایه‌ها و ثروت بین نسلی هستند. درآمد حاصل از فروش این منابع باید صرف ساخت مجدد ثروت شود نه اینکه در بودجه جاری استفاده شود. در دولت سیزدهم، مالیات در توسعه حوزه‌های زیرساختی، بهداشتی، رفاهی و خدماتی کشور هزینه شده است و به امور جاری دولت اختصاص می‌یابد و از طریق پرداخت مالیات به کاهش تورم کمک می‌کنیم و کسری بودجه دولت را کاهش می‌دهیم. 
 
مالیات جزو مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود که سهم بالایی در اداره کشور دارد. کشور‌هایی که به درآمد‌های نفت و گاز دسترسی ندارند، از مالیات به عنوان یک منبع پایدار درآمد برای اداره کشور بهره می‌برند. به زعم کارشناسان، استفاده از درآمد‌های نفت و گاز برای اداره کشور و امور جاری منطقی نیست، زیرا ثروت بین نسلی را برای خودمان صرف می‌کنیم و آیندگان از این موهبت محروم می‌شوند. به زعم کارشناسان، درآمد‌های حاصل از فروش نفت و گاز باید برای ثروت‌آفرینی مجدد در کشور به‌کارگیری و در امور زیربنایی هزینه شوند. 
دولت سیزدهم در راستای برداشتن اتکای کشور از درآمد‌های نفتی به انجام اقداماتی در راستای دریافت مالیات حقه از همگان مبادرت کرد. 
تا قبل از این حساسیتی در مورد پرداخت مالیات متناسب با درآمد افراد وجود نداشت، به نحوی که اصناف و مشاغل با سهم ۲۰ تا ۳۰ درصدی در اقتصاد کشور تنها ۶ درصد از درآمد‌های مالیاتی را تأمین می‌کردند. 
بر اثر اقدامات صورت‌گرفته، میزان مالیات‌ستانی متناسب با درآمد مؤدیان افزایش یافته است و شاهد بالا رفتن درآمد‌های مالیاتی کشور هستیم. این درآمد‌ها صرف ارائه خدمات رفاهی به مردم می‌شود و در بخش‌های زیربنایی به کار می‌افتد. ارائه خدمات در حوزه آموزش و پرورش، بهداشت، بیمه و حمل‌ونقل به مردم با استفاده از درآمد‌های مالیاتی صورت می‌گیرد. محمدعلی یزدی‌زاده، کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با «جوان» در خصوص این موضوع که مصارف مالیات در توسعه حوزه‌های زیرساختی، بهداشتی، رفاهی و خدماتی کشور به کار گرفته شده است، تصریح کرد: در دولت سیزدهم، مالیات در توسعه حوزه‌های زیرساختی، بهداشتی، رفاهی و خدماتی کشور هزینه شده است و به امور جاری دولت اختصاص می‌یابد و از طریق پرداخت مالیات به کاهش تورم کمک می‌کنیم و کسری بودجه دولت را کاهش می‌دهیم. 
وی ادامه داد: دولت برای انجام تمام وظایفش نیاز به بودجه دارد و درآمد‌های مالیاتی بخشی از بودجه موردنیاز دولت را تأمین می‌کند. 
این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: این رویه بسیار درست است که دولت تلاش دارد اتکای خود را در هزینه‌های مربوط به امور جاری و ارائه خدمات به مردم از درآمد‌های نفتی بردارد و به مالیات‌ها تکیه کند. 
یزدی‌زاده در ادامه با اشاره به اهمیت درآمد‌های مالیاتی برای کشور گفت: نفت و گاز جزو سرمایه‌ها و ثروت بین‌نسلی هستند. درآمد حاصل از فروش این منابع باید صرف ساخت مجدد ثروت شود نه اینکه در بودجه جاری استفاده شود، به طور مثال، ما برای ارائه خدمات در یک ساختمان به فروش قطعه‌ای از آن مبادرت نمی‌کنیم، بلکه هزینه‌های نگهداری ساختمان را از منابع دیگری به جز فروش بخش‌هایی از آن تأمین می‌کنیم. وی ادامه داد: فروش نفت و گاز و صرف‌کردن آن در امور جاری کشور به این معناست که ما به فروش بخشی از آپارتمان‌مان مبادرت کنیم تا هزینه نگهداری آن را به دست بیاوریم. هزینه امور جاری کشور باید از طریق مالیات‌ها تأمین شود. 
این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: به طور کلی، درآمد‌های مالیاتی بخشی از هزینه‌های اداره کشور را تأمین می‌کنند. هر چقدر مالیات بپردازیم، در کاهش خلق نقدینگی در کشور کمک می‌کنیم و این به نفع همه است. یزدی‌زاده گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان امور مالیاتی این است که در کشور نوعی عدالت اجتماعی و بازتوزیع ثروت به وجود بیاورد. مالیات از افراد متمکن دریافت می‌شود و برای ارائه خدمات به مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، البته اغنیا که مالیات پرداخت می‌کنند، خودشان جزو دریافت‌کنندگان خدمات دولت هستند. به طور مثال، از امنیت که یکی از خدماتی است که دولت به مردم ارائه می‌دهد، اغنیا بیشتر از اقشار ضعیف و متوسط بهره می‌برند، اما بیمه همگانی بیشتر به نفع اقشار ضعیف است. 
وی در پایان تأکید کرد: پرداخت مالیات یک وظیفه الهی است و فرار مالیاتی به این معناست که حق‌الناس را رعایت نکنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار